Med anledning av slaveriets avskaffande

drar jag mig till minnes ett inlägg jag skrev på min förra blogg, Värnplikt är ett annat ord för slaveri, som blev det mest lästa inlägget i bloggens historia på grund av en länk från Aftonbladet. Kommentarerna regnade följaktligen in, och det är ganska underhållande läsning. En eloge särskilt till Henrik Sundholm och Jonas Sigedal som åtminstone försökte sig på besvara den massiva kritiken, vilket inte var så lätt alla gånger – vad svarar man exempelvis på nedanstående tankfulla rader?

Ni som vill avskaffa värnplikten…införa en frivillig militärtjänstgöring….och liknande….
Tänk om inte tillräckligt många inställer sig då?
Om dagens ungdom inte bryr sig och lever i den tror att det inte behövs något försvar, eller att det finns andra som får sköta det…
Vad händer när vi blir ockuperade då, för inse fakta, det kommer vi bli, imorgon eller om 50 år…
Ska vi bara acceptera det och tänka ‘jaha, det här är vad vi har, ja men då gör vi det bästa av det, upp med hakan’..!?

Men när vi sen är under ockupation, skulle du inte önska då att du hade en militärutbildning i ryggen så du kan försvara dig själv åtminstone, om du nu inte bryr dig om ditt land och andra människor…
Skulle du inte önska att du visste hur man laddar automatkarbinen som ligger framför dig, när du hör hur dina småsyskon blir lynchade i rummet bredvid…Eller när du själv ligger på ett lastbilsflak med avhuggna händer, på väg mot ett skott i nacken….Skulle du inte önska då att någon hade kommit till din räddning….

Vi lever i fred i Sverige nu, men världen är i krig, vi har svenska soldater i krig, soldater som slåss för att du NIKLAS ELERT ska kunna sitta här i lugn och ro och blogga om sån här skit…det är nämligen dom som håller kriget ifrån oss, men i krig dör människor och om inga frivilliga finns att fylla på med…
DÅ ÄR KRIGET SNART HÄR.

1 Svar to “Med anledning av slaveriets avskaffande”



  1. 1 Några ord om kritik « Niklas Elert Trackback vid augusti 9, 2010 kl. 6:15 e m

Lämna en kommentar




Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.