Den fria viljan

finns inte, hävdas det ofta. Jag blir alltid förvirrad av den här typen av diskussioner, men Daniel Miessler sammanfattar argumentet så att man förstår:

There are two levers–the universe’s state before you make a decision, and the laws that govern transitions to the next state. Demonstrate that you can pull one or the other and you have demonstrated free will. Failing to do so keeps you within the natural, causal cycle of [pre-existing state + physical law = outcome], which are all things humans have absolutely no control over. Free will is an illusion.

Han tillägger i fotnot 2:

There’s actually a third lever: The supernatural. E.g. “God gave us free will”. The reason it wasn’t included should be obvious

Och i en annan text förklarar Miessler varför det här spelar roll:

In short, the belief in free will, as propagated by religion and a religion-based criminal justice system, retards human progress by giving a backdoor justification for selfishness. The reason we are seeing so much resistance to policies that help the have-nots, at the expense of the haves (e.g. healthcare reform), is in significant part due to the belief that the have-nots deserve their position, as a direct result of their poor choices.

Minn biff är egentligen följande: att vilja hjälpa människor av den anledningen att det inte finns någon fri vilja är inte det – ehrm – ett fritt val? Eller är valet att hysa denna och den motsatta (uppenbarligen genomvidriga) åsikten också deterministiskt betingad? I så fall borde man väl åtminstone ta och spara på superlativen i skildringen av hur vidriga de religiösa frivilje-typerna är – de kan ju inte hjälpa det. Eller? Det påminner lite om den ack så dömande astrologen: varför är han så hjärtlös – jag kan väl inte rå för när jag blev född?

1 Response to “Den fria viljan”



Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


