Stiftelsen – om Krugman själv får välja

Japp, Paul Krugman älskar Asimovs Stiftelseserie. Här är motiveringen:

Yes. This is a very unusual set of novels from Isaac Asimov, but a classic. It’s not about gadgets. Although it’s supposed to be about a galactic civilisation, the technology is virtually invisible and it’s not about space battles or anything like that. The story is about these people, psychohistorians, who are mathematical social scientists and have a theory about how society works. The theory tells them that the galactic empire is failing, and they then use that knowledge to save civilisation. It’s a great image. I was probably 16 when I read it and I thought, “I want to be one of those guys!” Unfortunately we don’t have anything like that and economics is the closest I could get.

Intressant inblick i hur han tänker. Där Krugman fylls av beundran inför psykohistorikerna får jag mest obehags-känslor inför idén om allvetande rymdbyråkrater som kan och kommer att lägga människors liv till rätta.

Med detta sagt hade även jag behållning av Stiftelsen. I synnerhet den urpsrungliga trilogin är mycket läsvärd, medan garnityren före och efter lämnar en hel del till övers att önska.

Håll utkik efter kommande post på samma tema: Kan man förutsäga framtiden?

2 Responses to “Stiftelsen – om Krugman själv får välja”


  1. 1 admin juni 20, 2011 kl. 8:03 f m

    Vågar man spå en sommar nästa år vid den här tiden?

  2. 2 Niklas Elert juni 21, 2011 kl. 3:13 e m

    Admin: Du kan ju inte ens förutsäga vädret tjugo minuter framåt. Att påstå att det kommer att bli sommar också nästa år måste vara höjden av intellektuell arrogans🙂.


Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


