Skälmar

David Hume menade att man vid designen av ett lands styre bör antaga att var man är en skälm. Samma premiss tycks gälla för skapandet av underhållande historiska tv-serier. Både offentliga-avrättningar-installationen framför andra The Tudors (om Henrik VIII med tillhörande hov) och nya giftmordssåpan The Borgias (Jeremy Irons is Pope Alexander, bitch!) formligen myllrar av kräk – på alla nivåer av samhällsstegen.

Också om man grips av aldrig så mycket sympati för den stackars protestant (katolik) som för tillfället råkar vara ett offer för den glödande katoliken (protestanten) Henriks hantlangares förföljelser, kan man ge sig på att samme protestant (katolik) – förutsatt att han undgår yxeggen – kommer att bete sig lika överjävligt mot sina motståndare så snart han själv får den minsta smula makt. Ett banalt recept egentligen. Men väldigt bra tv.

Och antagligen, trots alla överdrifter, ganska sanningsenligt. I dessa tider av någon form av checks and balances är Humes antagande fortfarande en god gardering – på den gamla goda tiden mer ett konstaterande av sakernas tillstånd.

0 Responses to “Skälmar”



  1. Kommentera

Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


