Abandon all hope

Vissa hävdar att alla sju portarna till helvetet finns i New Jersey. Oavsett vilket verkar det inte vara en speciellt trevlig plats att vare sig , eller leva på:

The worst place to die is New Jersey with a combined effective estate and inheritance tax rate of 54.1%. Congrats to the Garden State! In second place is Maryland at 50.9%. Good try! In fact, none of the states mentioned here are good places to die, but some are significantly worse than others. Most of the states listed here are not good places to live either from a tax perspective because they sock it to you with income, property, and sales taxes while you’re still kicking.

9 Responses to “Abandon all hope”


  1. 1 JGradus februari 24, 2011 kl. 11:36 f m

    Alltså, rent strängt taget är det väl ingen bra plats att ha en SLÄKTING som dör, döingen själv tar nog det hela med ro

    • 2 Niklas Elert februari 24, 2011 kl. 11:44 f m

      Förutsatt att det inte finns något efterliv så är nog den döde tämligen likgiltig ja. Men det kanske inte är så kul att vara på väg att dö och veta att en god portion av ens livsverk kommer att skattas bort.

  2. 3 JGradus februari 24, 2011 kl. 12:08 e m

    Det är iofs sant, men jag har ändå på något sätt alltid upplevt arvsskatt som den minst inkränktande helt enkelt för att den rent praktiskt mest drabbar folk med ett svagare anspråk på pengarna.

  3. 4 Niklas Elert februari 24, 2011 kl. 12:16 e m

    Ja, jag tycker att arvsrätt på ett moraliskt plan inte borde handla om vem som har rätt att ärva (bara för att du har ett blodsband), utan om att jag har rätt att låta vem som helst ärva mina pengar när jag dör. Jag har rätt att ge pengarna till mina barn, men mina barn har (moraliskt sett) ingen rätt att få mina pengar.

    Samtidigt kan jag dock bli tämligen provocerad av ett sådant faktum att vi de facto har 100% arvsskatt om inga närmare efterlevande finnes, genom att ha avskaffat arvsrätten för kusiner så att pengarna i stället går till allmänna arvsfonden, som kan kasta ut dem på diverse projekt de bedömer behjärtansvärda. Jag tycker att släktingar har ett större moraliskt claim på en avlidens kvarlåtenskap än staten. Men jag är ju haverist🙂

  4. 5 JGradus februari 24, 2011 kl. 1:51 e m

    Hehehe🙂

    Alltså, arv är rätt svårt och det är väl fortfarande en pågående en debatt om folk kan hävda äganderätt efter sin bortgång.

    Däremot håller jag med dig om att man borde har rätt att testamentera sin inkomst till vem man vill, fattar inte varför enligt lag en del måste gå till barnen.

    Däremot vet jag inte riktigt vad kusiner har för rätt till arvet vid avsaknad av testamente. Att ”staten” kanske inte har ett krav är en sak men det är väl inte helt orimligt att ägandeskapet snarare ”upphävs” vid avsaknad av testamente och närmre efterlevande.

    Men hur libertariansk är du Niklas?

  5. 6 Niklas Elert februari 24, 2011 kl. 2:00 e m

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_arvsfonden

    För att besvara din sista fråga: tämligen.

  6. 7 JGradus februari 24, 2011 kl. 2:02 e m

    Fast jag tycker kanske inte det där är en så dum idé, det är nog mitt lilla sossehjärta som slår.

    För att kommentera på den andra meningen: Misstänkte det.

  7. 8 Niklas Elert februari 24, 2011 kl. 3:10 e m

    Dock finns det grader i helvetet, i detta test fick jag bara 107 av 160, där 160 är überlibertarian. http://www.bcaplan.com/cgi-bin/purity.cgi

  8. 9 JGradus februari 24, 2011 kl. 4:04 e m

    Måste testa det där när jag har slutat för dagen.


Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


