Science Fiction

God fortsättning!
(Insätt sedvanlig ursäkt för att jag inte skrivit här på länge (faktiskt inte på den här sidan nyår (like you care))).

I ett avsnitt av tv-serien Fringe berättar den haschrökande, syratrippande galne vetenskapsmannen Walter Bishop att ”a friend of mine once said that ‘Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic’.
Vännen i fråga är Arthur C Clarke, av många (inklusive sig själv) ansedd som den främste science fiction-författaren genom tiderna. Jag avslutade precis min första ACC-bok, Möte med Rama, som, är på väg att bli film (producerad av Morgan Freeman).

Och man får väl tillstå att ovanstående citat ekar genom boken, ett mycket suggestiv stycke läsning som, efter fullbordan, knappt tillhandahållit några svar alls om vilka de mystiska ramaniterna egentligen är, vad de vill, och så vidare. Fast tack och lov finns det inte bara en, utan tre uppföljare.

Innan jag ger mig i kast med dessa gör jag dock en avstickare till världens (återigen enligt Clarke) näst bäste science fiction-författare, Isaac Asimov, vars Stiftelseserie omfattar tre, sju eller fjorton band beroende på hur man väljer att räkna.

Det är med andra ord mycket science fiction för tillfället, helt enkelt av den anledningen att jag inte har ”upptäckt” genren på riktigt förrän nu. Och ja, det är ju något av en Pandoras ask, så upptäcktsresan lär ju fortgå under några års tid. Men så som fallet är med de flesta resor av detta slag så finns det ju heller ingen egentlig anledning att någonsin låta dem ta slut?

3 Responses to “Science Fiction”


  1. 1 micke februari 24, 2011 kl. 3:20 e m

    Stiftelsetrilogin fångade mig fullständigt som ung sci-fi-intresserad. Jag har många gånger tänkt ge mig i kast med allt han skrivit, men alltid prioriterat annat istället. Det börjar bli dags för mig också.

  2. 2 Niklas Elert februari 24, 2011 kl. 3:23 e m

    Bokklubb?

  3. 3 J mars 11, 2011 kl. 1:10 e m

    Rama är faktiskt ett fantastiskt stycke litteratur, exakt så jag själv skulle vilja skriva en sci-fi. Stiftelsetrilogin är ju också givetvis massiv och otroligt snygg, men det är något med det gäckande mysteriet i Rama som är väldigt speciellt. De små trådarna som plockas upp och aldrig avslutas. Lite Lost över de små mysterierna, som hela tiden lämnar ett bakomliggande löfte om Den Stora Förklaringen, och där spänningen hela tiden vilar på att man ställer sig nya frågor.


Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


