Talebs nya

Jag gillade verkligen The Black Swan, och räknar med att få lika många ögonöppnare av nykomligen The Bed of Procrustes som jag precis beställde på Bokus.
Författaren av ovanstående alster Nicholas Nassim Taleb lär ska ha gjort sig en rejäl förmögenhet på att ta kort position i finanskrisen 2007-2008, och kontentan bakom hans svarta svan-filosofi är hur våra psyken är oförberedda för – och underskattar effekten av – sällsynta händelser, såsom finanskriser. Talebs mål är ett ”Black swan robust society”:

With complex derivatives unmasked and, in Taleb’s vision of the future, outlawed, the next step is to create a more robust version of capitalism. Taleb calls it Capitalism 2.0. Robustness begins with a dismantling of debt. Leverage was the gas that inflated the financial system until it was too big, too fragile, and too volatile.

Därtill driver han en mycket underhållande vendetta mot nobelpristagaren Myron Scholes, en av ”the charlatans of risk”.

Vad handlar då nya boken om? Wikipedia berättar att Procrustes

was a rogue smith and bandit from Attica who physically attacked people, stretching them, or cutting off their legs so as to make them fit an iron bed’s size. In general, when something is Procrustean different lengths or sizes or properties are fitted to an arbitrary standard.

Talebs hemsida står att finna här. Han pratar om sina idéer här, här och här, och säkert på tusentals andra ställen…

0 Responses to “Talebs nya”



  1. Kommentera

Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


