Hulk krossa!

Jag såg The Incredible Hulk på tv i går kväll och blev positivt överraskad. Inget mästerverk, men den slog Ang Lees Hulk med hästlängder. Jag gillar också Tony Starks cameo mot slutet, ännu ett förebud för den Avengersrulle som blir det slutgiltiga steget mot att skapa ett riktigt Marvels filmuniversum (man samlar Iron Man, Thor, Captain America, Hulk i en och samma rulle).

Annars vet jag inte om filmen bröt mot några för Hulkfansen uppenbara tabun. Hulk tilltalade mig aldrig på samma vis som Spider-man, Fantastic Four och X-men, varför jag inte har några särskilt starka åsikter om honom. Det faktum att den svenska utgivningen varit sporadisk sedan början av 1980-talet bidrog säkert.

Jo, visst, en mans kamp mot sitt inre monster har universell bäring. Och det är såklart häftigt att hans styrka ökar exponentiellt mot hans ilska (och nej, enligt den allkunnige övernaturlige varelsen Beyonder finns det ingen bortre gräns för hur stark Hulk kan bli – men hann inte de flesta aspekter av ilska-styrka-relationen utforskas för ganska länge sedan?

Förutsägbart nog försöker författare då och då göra Hulk ÄNNU argare, och således ÄNNU starkare. Ett exempel på styrkeinflationen: Inför en envig mot Onslaught, en otroligt mäktig och oövervinnerlig elaking (hela storyn här), ber Hulk telepaten Jean Grey att stänga av Banner, den mänskliga delen av hans hjärna fullkomligt, så att det bara är ilska kvar.

I den efterföljande striden med Onslaught slår Hulk ett slag som är så hårt att det producerar vad som tydligen låter som en atombomb på marknivå. Inte helt lätt att fånga i några serierutor som synes.

Likväl toppar inte Hulk några styrkelistor. Serienördstidningen par excellence, Wizard Magazine, gjorde för ett tiotal år sedan följande hjälte-ranking som jag antar fortfarande kan anses ha relevans. Hulk landar först på tionde plats. Stålis trea, Thor tvåa, och Silver Surfer etta. Och de har ändå inte en chans mot de här grabbarna.

0 Responses to “Hulk krossa!”



  1. Kommentera

Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


