Din trappuppgång kan vara stödberättigad

Av ointressanta anledningar kikar jag på vilka delar av Sverige som är eller har varit berättigade till EU:s regionalstöd. Stödet kan ges av olika skäl, exempelvis enligt Mål 2: Att stödja ekonomisk och social omställning i områden med strukturella problem. Det låter ju som ett ganska generellt stöd, och oftast är det hela län eller kommuner som omfattas. På vissa ställen tycks dock urvalsmetoden vara mer exakt, till exempel i Kronobergs län där två kommuner var stödberättigade mellan 2000 och 2006:

Uppvidinge (utom följande gator i Åseda samhälle:
Fältvägen, Gärdesv., Ängsv., Hasselv., Lakev., Fiskarev., Kräftv., Väktarev., Tärnv., Kantorsv., Prästv., Björkåkrav., Heurlins väg, Norra vägen, Norra Kyrkogatan, Odeng., Strömg., Gustavsg. 1–25, Södra Esplanaden 4–30 och 7–23, Åsag., Rönnv., Hagag., Brunnsg. 3–29 och 2–22, Nålg., Torpag., Hjortg., Värendsg., Minervav., Kronobergsg., Stureg., Smedjeg., Dalg. Brinkag.)

Lessebo (utom nyckelkodområdena 1211 (utom Västergatan 4, 19 och 26, Sjöparksgatan 1, Gökaskrattområdet och Sågenområdet), 1212 väster om Bråtabäcken, 1213 (utom Storgatan 79–87 och fritidsområdet söder om Norrhemsgatan), 1111 norr om Åkerhultsvägens förlängning, 1113 (utom Formaregården))

Som framgår finns det alltså gatunummer som är undantagna från de områden som är undantagna från stödet. Vad är det för strukturella problem som utmärker exempelvis Västergatan 4, 19 och 26 så mycket att dessa adresser får stöd medan resten av kvarteret inte får det?

0 Responses to “Din trappuppgång kan vara stödberättigad”



  1. Kommentera

Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


