Farväl till tv-serien 24

sade vi i går, när vi avverkade de sista fyra avsnitten av långkörarens sista högkvalitativa säsong. En film ska det bli, sedan är det slut. Jag har ju ovanan att leta efter libertariana tendenser under varje sten, och i ett tidigare inlägg argumenterade jag för att det gick att finna många dylika lärdomar i 24:

…hjälten är en federal agent vars yttersta devis är att ändamålen helgar medlen? Värre statspropaganda får man väl leta efter.
Fast kanske är det precis tvärtom. Det hävdade i alla fall Karen Kwiatkowski i en LewRockwell-kolumn för några år sedan, förvisso efter att bara ha sett ett enda avsnitt, men med visst fog. Myndigheterna är alltid korrumperade inifrån, de ”sanna” patrioterna alltid de största hoten, beslutsprocesserna snåriga och ineffektiva, lösningarna inte sällan kontraproduktiva, och ledarskapet ofta räddhågset, veligt och krigshetsande på en och samma gång. Bättre anti-government propaganda får man leta efter.

Säsong 8 är kanske den säsong som dragit detta till sin yttersta spets. Ytterst symboliserat av den tidigare tämligen fördelaktigt porträtterade president Allison Taylors fullständiga moraliska bankrutt på upploppet, fången som hon är i ett politiskt system som inte tycks kunna generera annat än usla resultat oaktat intentionerna. Jack själv går det inte mycket bättre för. De dåd han begår mot slutet av säsongen tvättar slutgiltigt bort de kvarvarande resterna av en hjältestämpel. Ett visst mått av sympati kommer jag dock fortfarande att ha kvar för honom, och jag hoppas att han finner något slags frid i filmen.

0 Responses to “Farväl till tv-serien 24”



  1. Kommentera

Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


