I helgen

läste jag ut två böcker:
1) En färsk historia, Richard Dawkins The Greatest Show on Earth.
2) Och en gammal goding, Carl Sagans Cosmos.
Bägge mycket läsvärda hyllningar till kritiskt, vetenskapligt tänkande, och frapperande angrepp på alla sorters mysticism. Jag måste ner i tvättstugan så några recensioner blir det inte, men väl ett par kortare utdrag.

Först ett som illustrerar hur Dawkins, ovanpå sin kompromisslösa benhårda ateism/evolutionsförfäktande, dessutom är väldigt rolig, exempelvis när han skriver att om Gud nu finns och har designat världen så är han helt värdelös på det (s.354):

(Om ögat) The hole filed with nerves is called the blind spot, because it is blind, but ‘spot’ is too flattering, for it is quite large, more like a blind patch, which again doesn’t actually inconvenience us much because of the ‘automatic Photoshop’ software in the brain. Once again, send it back, it’s not just bad design, it’s the design of a complete idiot.

Sagan skriver ofta så vackert att man får rysningar (s.160):

We embarked on our cosmic voyage with a question first framed in the childhood of our species and in each generation asked anew with undiminished wonder: What are the stars? Exploration is in our nature. We began as wanderers, and we are wanderers still. We have lingered long enough on the shores of the cosmic ocean. We are ready to at last set sail for the stars.

0 Responses to “I helgen”



  1. Kommentera

Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


