The coming libertarian age?

För att anknyta till de flygande grisarna så skriver CATO-gubbarna Boaz och Kirby i dag om vad som kan bli en förestående libertariansk revolution.

Who are these centrist, independent-minded voters who swung the elections in Virginia, New Jersey and Massachusetts to Republican candidates and are likely to be crucial in races this fall?
Political analysts are searching for a name. They have tried ”tea partier,” ”populist,” ”conservative,” even ”strange and unpredictable.”
None of these fits, however.
These voters are neither populist nor conservative. But many may be libertarian — fiscally conservative but socially liberal or tolerant.

Och:

The 1994 GOP sweep of congressional elections was dubbed the ”Republican Revolution.”
If Republicans make big gains in 2010 with libertarian votes, we could be hearing about a ”libertarian revolution.”

Spännande spekulationer. Fast Boaz gjorde redan i sin gamla bok Libertarianism – a primer förutsägelser om ”the coming libertarian age”, och att amerikanerna slutligen hade fått nog av svällande stat och inskränkta rättigheter. Den skrevs före Bush-eran. Cry Wolf, någon?

0 Responses to “The coming libertarian age?”



  1. Kommentera

Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


