Inget flygstöd, men skadestånd kanske?

Risken när stater går in med eget statsstöd är att det blir en osund konkurrens.

motiverar Maud Olofsson sitt motstånd mot ett flygstöd, och det stämmer ju. Hon tillägger att hon för att undvika ett statsstödsrace vill att frågan skall avgöras på EU-nivå, vilket kanske är rimligare. Men ska detta kallas ”stöd”?

Man kan i detta fall överväga att pengar överförs från stat/EU till flygbolag, men rubricerat som ett skadestånd till en flygindustri som ju faktiskt tvingats hålla alla sina plan på backen på grund av ett flygstopp infört över deras huvuden. Om det visar sig att farhågorna kring riskerna med askan varit ogrundade är det tänkbart att flygbolagen får ersättning. Å andra sidan hade vi skattebetalare som i så fall får stå med notan mycket lite med beslutet att förbjuda flygtrafiken att göra, många har till och med drabbats själva.

0 Responses to “Inget flygstöd, men skadestånd kanske?”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


%d bloggare gillar detta: