Staten, människorna och våldet

Det nya tragiska dödsskjutningarna i USA leder förmodligen till en uppblossad debatt kring vapen och vapenlagar. Jag känner ett sådant obehag inför tanken på våld att jag inte tänker argumentera med någon större entusiasm för människors rätt att vara beväpnade.

Vad man däremot gott kan ifrågasätta är den andra sidan av myntet. Om vi låter staten förbjuda vapen står vi som medborgare plötsligt där försvarslösa, vilket väl går an i tider och länder präglade av förhållandevis god guvernans, men sådana saker kan ju ändras. Ett par hundra miljoner döda till följd av statligt våld under det föregående seklet gör att man åtminstone borde få ifrågasätta det kloka i att det finns ett våldsmonopol, också om det står under demokratisk kontroll.

Nu är det ju ganska svårt att uttala sig om hur ett anarkiskt system skulle fungera. Jag är inte direkt övertygad om att det skulle vara i enlighet med den harmoniska vision med privata skyddsorganisationer som Stefan Molyneux hyser (se Podcast 1-3 för en föredömligt passionerad introduktion).

Egentligen är det ju en empirisk fråga, och i så fall tycks det ju vara våldsmonopolet som vunnit över anarkin i den institutionella konkurrensen. Jag tycker dock att det kan vara en poäng med att betona att våldsmonopolet inte så mycket är en önskvärd lösning på anarkin och allas krig mot alla, som en (ofrånkomlig?) konsekvens av sagda anarki.

Sammanfattningsvis landar jag i den bekväma men principfasta slutsatsen att allt våld är fel. Ehrm…

1 Response to “Staten, människorna och våldet”


  1. 1 Social olydnad segrar januari 13, 2010 kl. 3:31 e m

    Avskaffandet och begränsningarna av vapnen är bra, koordinerad och massiv social olydnad kan fälla den mest brutala och välbeväpnade regimen i världen.


Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


