Dagens förkortning: Viz.

Det är säkert bara jag som aldrig stött på det tidigare men i alla fall: Viz. (also rendered viz without a period) and the adverb videlicet are used as synonyms for ”namely”, ”that is to say”, and ”as follows”.

4 Responses to “Dagens förkortning: Viz.”


  1. 1 Jonas Sigedal januari 8, 2010 kl. 1:51 e m

    Intressant det här att man alltid måste reservera sig när man stöter på nya begrepp, av rädsla för att ha tappat greppet om språkutvecklingen. Alternativt kan man ju vänta tills det blåst över och då komma undan med att man missade det helt.

  2. 2 Niklas Elert januari 8, 2010 kl. 1:53 e m

    Det här förekommer i en bok från första halvan av förra seklet så jag tror inte det är en ny trend…

  3. 3 Jonas Sigedal januari 9, 2010 kl. 1:09 e m

    Ok. Det lät så nytt och fräscht.

  4. 4 Mounir januari 10, 2010 kl. 12:47 f m

    Jag har stött på uttrycket nästan enbart när jag läst indiska artiklar


Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


