Är Batman en statlig aktör?

Den frågan försöker bloggen The Law and the Multiverse svara på:

what about superheroes like Batman who work in close cooperation with the police? Could they fairly be described as state actors, thus triggering a whole spate of Constitutional protections? I think the answer may be yes.

För övrigt verkar det vara en helt fantastisk blogg:

If there’s one thing comic book nerds like doing it’s over thinking the smallest details. Here we turn our attention to the hypothetical legal ramifications of comic book tropes, characters, and powers. Just a few examples: Are mutants a protected class? Who foots the bill when a hero damages property while fighting a villain? What happens legally when a character comes back from the dead?

1 Response to “Är Batman en statlig aktör?”


  1. 1 Nalle december 3, 2010 kl. 5:19 f m

    Men är detta rätt tänkt? Om vi som medborgare tipsar polisen vilket självklart är en mindre insats än den Batman utför, är vi då verkligen statliga aktörer? Knappast enligt min mening… Är det då mängden av aktivitet som gör Batman till statlig aktör? Om så var går då den gränsen?
    Enligt min analys blir Batman statlig först då han regelbundet och synkroniserat agerar tillsammans med polisen vilket i sig ofta men inte nödvändigtvis innebär lön från staten.
    Att staten och Batman har samma mål – ett lagligt och tryggt samhälle – innebär inte att båda är del av staten. Ett medborgargarde må ha samma mål men knappast samma medel och är därför likt Batman inte en del av staten.


Kommentera

Jag som bloggar här heter Niklas Elert. Till vardags jobbar jag på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut. Jag är liberal i sociala och ekonomiska frågor.

Jag skriver för diverse tidningar på mer eller mindre regelbunden basis och har flera kreativa strängar på min lyra. Jag och min gode vän Jonas Sigedal har tillsammans skapat julkalendern Kommunen och skrivit det satiriska eposet Germania som gavs ut på Hydra Förlag 2008. Kommande projekt är en science fiction-roman med arbetsnamnet Rymdsalongen.


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

